DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

historie

Trochu historie
 
Rok 1947 je považován za rok vzniku první hry vytvořené pro hraní na katodových trubicích, vyvinuté Thomasem Goldsmithem a Estlem Mannem a patentována 14.prosince 1948.
 
A.S.Douglas v roce 1952 jako demonstraci svého tvrzení o interakci člověka a počítače vyvinul OXO grafickou verzi známé hry piškvorky hra používala dnes již archaický počítač EDSAC hra je i přes svou technologickou zastaralost stále dostupná na internetu http://www.youtube.com/watch?v=vCTRWD3DFsA.
 
Vynález videoher je přiznáván Williamu Higinbothamovi který v roce 1958 aby zabavil návštěvníky národní laboratoře Brookhaven v New Yorku vytvořil hru nazvanou Tennis For Two (Tenis pro dva), tenisový kurt z boku hra se hraje dvěma objemnými ovladači s tlačítky pro ovládání trajektorie a odpálení míče, hra byla vystavována až do svého demontování v roce 1959 http://www.youtube.com/watch?v=I09cRuP3FEA.
 
Vroce 1961 skupina studentů se Stevem Russellem naprogramovala hru zvanou Spacewar (Vesmírná válka) na tehdy novém počítači DEC PDP-1, ve hře byli proti sobě dva hráči každý z nich ovládal vesmírnou loď schopnou vypálit rakety, tato hra se rychle distribuovala přímo s pčítači DEC a taky se sní tehdy obchodovalo, v roce 1962 kdy byla hra uvedena na americkém MIT se stala první rozšířenou dostupnou a významnou hrou http://www.youtube.com/watch?v=s1V7jBACLQE.
 
Jeden z vývojářů operačního systému Multics Ken Thompson pokračoval ve vývoji i po té co ho firma AT&T přestala financovat zřejmě kvůli tomu že si na něm chtěl zahrát hru kterou programoval Space Travel (Vesmírná cesta) i když hra nebila nikdy uvolněna na trh vedla nepřímo k vývoji operačního systému UNIX.
 
Vroce 1966 vyvinul Ralph Baer jednoduchou videohru zvanou Chase (Honička) která mohla být zobrazena na běžné televizi, Baer pokračoval ve tvorbě a v roce 1968 zkompletoval prototyp na kterém se dalo hrát několik různých her včetně stolního tenisu a střelby na cíl. Bill Harrison po té vyvinul světelnou pistoli a s polu s Billem Ruschem začali vytvářet počítačové hry http://l.yimg.com/k/im_siggiIGpIBZBN62FuZtwnInmLg---y526-x620-q75-n1/omg/us/img/24/6f/1557051705_5772339232.jpg.
 
Ralph Baer vytvořil v roce 1969 prototyp herní konzole na které se s připojením na televizi dalo hrát nekolik jednoduchých míčových her prototyp později prodal společnosti Magnavox ta ho v květnu 1972 vydala pod názvem Odyssey, tato konzole se tak stává prvním herním přístrojem tohoto typu na světě.
 
V roce 1971 vytvářejí Nolan Bushnell a Ted Dabney arkádovou verzi hry Spacewar a nazívají ji Computer Space (počítačový vesmír), společnost Nutting Associates tuto hru odkupuje, Bushnella najímá a vyrábí 1500 automatů s touto hrou, hra nebyla úspěšná pro svou náročnost http://www.youtube.com/watch?v=Nhdu2Jh9cuc.
 
Nolan Bushnell v lednu 1972 navštěvuje veřejnou ukázku konzole Odyssey a hraje hru Ping-Pong tu však shledává nezajímavou a neoriginální.
 
Bushnell byl nespokojen s finančním ohodnocením vlastních her u výrobců kterým je prodával a tak založil v roce 1972 vlastní společnost Atari, první úspěšnou arkádovou hrou od této firmy se stal Pong vydanou hned v roce vztupu Atari na trh.Princip hry je že každý hráč ovládá svislou plošinku směrem nahoru a dolu a mezi nima se odráží míček, hra končí když jeden ze dvou hráčů plošinkou mine.Atari prodala celkem 19000 hernich automatů Pong, brzy tuto hru imitivali i jiní výrobci, tak začala v USA automatová mánie.
 
První diskuse a kontroverze týkajicí se násilí v počítačových hrách vypukla v roce 1976 kdy byla vydána hra Death Race (smrtelný závod) cílem hry bylo autem přejíždět "gobliny", tato hra zvýšila vědomí veřejnosti o videohrách a diskuse o násilí v těchto hrách pokračují do dnes http://www.youtube.com/watch?v=JCYEGBMA_zQ.
 
V roce 1978 vydává společnost Taito arkádu Space Invaders (Vesmírní vetřelci) -tímto vydáním začíná ve Spojených státech zlatý věk herních automatů, hra inspirovala desítky výrobců ke vstupu na trh a vydávání vlastních her.Arkádové automaty zůstaly velkým hitem až do konce 80.let http://www.youtube.com/watch?v=QObneYZIdKI.
 
Ve stejném roce vydala Atari hru Asteroids která se stala jejím nejlépe prodávaným zbožím, barevné hry jako byla tato se staly v roce 1979 a 1980 velmi oblíbenými http://www.amoeba.com/dynamic-images/blog/Eric_B/Asteroids.
 
Mezi další klasické arkádové hry z této doby se řadí např.Night Driver, Galaxian nebo Breakout http://www.youtube.com/watch?v=MK_pwMItCPM, http://www.youtube.com/watch?v=GzitZv8Enmc nebo http://en.wikipedia.org/wiki/File:Breakout2600.png.
 
Vývoj her pro velké universitní počítače se v ranních sedmdesátých letech poměrné rozšířil, historii této éry lze jen těžko popsat z důvodů:
herní programátoři pracovali prakticky zadarmo, jedinou odměnou bylo uznání přátel a podpůrný dopis studentů jiné školy
 
o všech hrách krome těch nejznámějších se ví málo protože byly používány na dnes již nepoužívaných strojých a na dnes již neexistujicích páskách
 
existovaly minimálně dvě velké distribuční sítě pro studenty-programátory a každá škola měla přístup obvykle jen k jednomu typu hardwaru a jedné se sítí, dvě největší distribuční sítě byly:
Plato System podporovaný Control Data Corporation
Systém Decus spravovaný Digital Equipment Corporation.
 
Mezi významné události v tomto období se řadí:
rok 1971: Don Daglow během svých studentských let na Pomona College napsal první počítačovou Baseballovou hru naznanou Baseball, Daglow se později spojil s programátorem Eddiem Dombrowerem a vypracovali spolu hru Earl Weaver Baseball vydanou Electronics Arts v roce 1987 http://wpcontent.answcdn.com/wikipedia/en/4/41/Earlweaverbaseball_amiga.jpg, http://www.crunchgear.com/wp-content/uploads/2009/02/255pxearlweavercover.jpg.
 
Ve stejném roce vytvořil Mike Mayfield na MIT hru Star Trek, byla to najznámější a nejhratelnější hra na motivy Star Treku v 70. letech, později vznikaly ještě desítky her s touto tematikou http://e-k-v.wdfiles.com/local--files/article%3Astar-trek-by-mike-mayfield/trek.png.
 
V roce 1972 naprogramoval Gregory Yob hru Hunt the Wumpus, tato hra byla typu "hide-and-seek" kde má hráč za úkol skrývat se a hledat, je ale nekdy považována za první adventuru http://www.gameclassification.com/files/games/Hunt-the-Wumpus.jpg.
 
rok 1974 objevují se tituly Maze War a Spasim první pokusy o trojrozměrné "first person shooter" hry http://www.youtube.com/watch?v=7chDIySXK2Q a http://video.google.com/videoplay?docid=-1476424955848527202#.
 
rok 1975 Will Crowther v jazyce Fortran napsal první textovou adventuru ve formě kterou známe dnes Colossal Cave Adventure původně nazvanou ADVENT, hráč ji ovládal pomocí jednoduchých příkazů na které dostával popisné odezvy, je to jedna z mála her která byla dostupná pro oba systémy PLATO i DECUS a stala se součástí americké univerzitní tradice http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/35/ADVENT_--_Will_Crowther's_original_version.png/300px-ADVENT_--_Will_Crowther's_original_version.png&imgrefurl=http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_game&usg=__DHUelbWDw7vzxRt5zhEsR-zTCYk=&h=225&w=300&sz=49&hl=cs&start=3&zoom=1&tbnid=-mff-wr8agxEbM:&tbnh=87&tbnw=116&ei=oXvTTbq-I4Gg-waxjO3RCg&prev=/search%3Fq%3Dadvent%2Bgame%2B1975%26um%3D1%26hl%3Dcs%26lr%3D%26sa%3DN%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1
 
1975 v tomto roce univerzity nakoupily CRT monitory a hry přestaly komunikovat s hráči přes tiskárnu a začely se programovat hry vykreslujicí grafiku
 
V roce 1975 Daglow naprogramoval první počítačové RPG, neoficiální implementaci v USA oblíbené hře Dungeons and Dragons nazvanou jednoduše Dungeon přinášela několik v té době nevídaných prvků, podobná hra dnd byla uvolněna i pro systém PLATO http://www.broncosaurusrex.com/wp-content/uploads/2010/04/-44172304647373180.jpg.
 
Rok 1977: Kelton Flinn and John Taylor programují první veri "Air" textového simulátoru letecké bitvy, byla předchůdcem první grafické online multiplayerové hry vůbec, Air Warrior od stejných autorů, jejich firma Kesmai je nyní součástí korporace Electronics Arts
 
Ve stejném roce byla Davidem Leblingem, Marcem Blankem, Timem Andersonem a Brucem Danielsem vytvořena hra Zork, na rozdíl od jiných tvůrců tito rozpoznali potenciál nových osobních počítačů a v roce  1979 založili vydavatelství textových adventur Infocom, tato firma vydala několik úspěšných titulů a později byla odkoupena společností Activision
 
Rok 1980: Michael Toy, Glenn Wichman a Ken Arnold po dvou letech práce dokončují Rogue počítačovou hru podobnou Dungeon nebo dnd hráč se pohyboval v jeskyni kde byly i různé jiné věci, v této hře byly mapy jeskyní generovány náhodně, tento titul byl určen podobně jako Zork i pro osobní počítače http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rogue_Screen_Shot_CAR.PNG, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rogue_Unix_Screenshot_CAR.PNG.
 
První přenosná hra (handheld) byla vydána v roce 1972 a jmenovala se Tic Tac Toe (Piškvorky), displej sestával z mřížky devíti tlačítek které př zmáčknutí měnily barvu z červené na zelenou a naopak, první přenosnou herní konzolí s vyměnitelnými cartridge se stala Microvizion navržená společností Smith Engineering a prodávaná od roku 1979, měla ale malý a křehký LCD displej a omezený počet her a tak o dna roky později byla ztáhnuta z trhu, i když tyto dvě zařízení neměly úspěch daly směr pozdějším pokročilým a dodnes oblíbeným hrám tohoto typu.
 
V roce 1976 vytvořil Mattel spolu s inženýry z Rockwell International Microelectronics Division vůbec první LED přenosnou hru nazvanou Mattel Auto-Race, program zabíral pouze 512 bajtů paměti, později stejná společnost vydala Matell Football 1; této  LED hra se prodalo více než milion kusů, hry na principu LED byly populární až do raných osmdesátých let kdy se LCD displeje staly pro výrobce levnou a kvalitní alternativou http://www.youtube.com/watch?v=isejBX1Tyjk, http://www.youtube.com/watch?v=jNKgpAFOsa0.
 
Zatímco vývoj vydeoher byly spíš arkády a domácí konzole, rychle se vyvijejicí domácí počítače v sedmdesátých a osmdesátých dovolovaly jejich vlastníkům naprogramovat jednoduché hry, brzy se tvořily skupinky nadšenců nových počítačů a vznikl i nový herní software.
 
Mnoho z těchto her napřed klony titulů jako Star trek a později i arkády bylo distribuováno různě, tištěním zdrojových kódů v knihách například v Basic Computer Games od Davida Ahla, časopisech Creative Computing a v novinách, uživatelé museli takový kód přepsat do počítače a přeložit do trojového kódu, původní herní designéři jako Crofther, Daglow a Yob by tak našli zdrojové kódy svých her které nikdy necopirightovali hry bez jmen.U raných osobních počítačů od firem jako Apple, Commodore nebo Tandy se vyskytovalo mnoho tzv."in type" her.
 
Dalšími distribucemi her byly pošta a prodej disket, kaze a jiných médií, brzy se vytvořil zvláštní druh dodávání her, amatérští programátoři prodávali disky v igelitových taškách v místních obchodech nebo je posílali poštou, Richard Gariott distribuoval několik kopií jeho počítačové RPG hry Akalabeth právě v igelitové tašce před tím než byla hra vydána běžným způsobem http://www.youtube.com/watch?v=mM8jPrJAbUk.
 
V roce 1972 také vyšla první herní konzole pro americký domácí trh Magnavox Odyssey, byla založena na původních pracích Ralpha Baera a licencována jeho zaměstnavatelem, konzole se připojovala k televizi, konzole neznamenala velký úspěch, ale podobné společnosti včetně Atari museli zaplatit za různé licence, první úspěh videoher nastal až v roce 1975, kdy Atari vydal konzolovou verzi Pongu, jeho úspěh započal výrobu stovek těchto klonů této hry včetně Coleco Telstar které mělo úspěch s více než desítkou modelů http://www.youtube.com/watch?v=-RPB_lcFQwA, http://www.youtube.com/watch?v=GdjE4Yywmpc.
 
Domácí videoherní systém se stal populárním během sedmdesýtých a osmdesátých let, videohry byly ve druhé generaci založeny na cartridgeích, programy už nebyly v čipech ale v pamětích, naž být omezen malou sekcí her, konzument mohl nyní zchromažďovat knihovny herních cartridgeí, první cartridge byly 2k ROMy, ačkoliv toto množství postupně nabylo na 16 kB.
 
Vherních konzolích limitovali vysoké ceny RAM systémovou kapacitu paměti na malinké množství často menší než kilobyte.
 
Fairchild VES byla první světovou videoherní konzolí založenou na cartridgeích, byla vydána Fairchild Semiconductor v srpnu 1976, když Atari vydalo jejich VCS následujicí rok Fairchild ji rychle přejmenovali na Fairchild Channel F http://www.youtube.com/watch?v=AORfkwIYKP8.
 
V roce 1977 Atari vydalo svou cartridge konzoli nazvanou Video Computer System (VCS), později zvanou Atari 2600, devět her bylo navrženo a vydáno na prázdniny, rychle se stala nejpopulárnější ze všech prvních konzolí.
 
V roce 1978 Magnavox vydali jejich cartridge konzoli Odyssey 2 ve Spojených státech a Kanadě, Philips Electronics vydali tuto stejnou herní konzoli jako Philips G7000 v několika evropských státech, ačkoli se nikdy nestala populární jako Atari podařilo se jí prodat nekolik milionů jednotek během roku 1983.
 
V roce 1979 byla založena společnost Activision dřívějšími nespokojenými programátory Atari.
 
Následovaly silnější konzole jako Intellivision a Colecovision ač chronologicky částí 8-bitové éry mělo unikátní procesor s příkazy byl to tedy hybrid mezi starým 8-bitem a novým 16-bitem.
 
Unikátem mezi domácími systémy toho času byl Vectrex, jediný představující vektorovou grafiku.
 
Popularita původních konzolí byla silně ovlivněna arkádami, 2600 byla první se Space Invaders a Colecovision měly Donkey Konga http://switch2mac.blog.zive.cz/files/2010/03/space_invaders.jpg a http://ursimon.musichall.cz/wp-content/uploads/2007/04/donkey_kong_arcade.jpg.
 
Na počátku osmdesátých let průmysl počítačových her zaznamenal první významnější vzrůst, firmy vydávající hry rozhýbaly podnikání a ve vzácných případech, jako je Electronic Arts přežily dodnes, některé hry 80. let byly jen klony existujících arkád, relativně nízké náklady vydavatelů pro osobní počítače dovolily mnoha výrazným hrám zasít semena jejichž odkaz pokračuje dodnes, prvořadými herními počítači 80. let byly Commodore 64 a ZX Spectrum, které se vynořily někdy v roce 1982.
 
Zlatý věk arkád dosáhl vrcholu v 80. letech s mnoha technicky inovacemi, defender založil podžánr arkád – skrolovací střílečky a byl první hrou s dějstvím mimo aktivní obrazovku, Battlezone (1980) se vykazoval vektorovou grafikou se kterou byl vytvořen první 3D svět, Pole Position (1982) používalo spritovou pseudo 3D grafiku kde byl hráčův pohled za a zároveň nad vozidlem mohl tedy vidět vpředu cestu, vozidlo i horizont, toto zpracování se stalo standardem pro závodní hry i potom co přišla “pravá” 3D grafika, Pac-Man (1980) se stal první hrou která dosáhla mainstreamové popularity, Dragon’s Lair (1983) byla první vydaná na laserdisku (1. komerční optický disk) a představila plně rozpohybované video http://en.wikipedia.org/wiki/File:Battlezone(Poster).jpg, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7e/Pole0000.png, http://geekshop.com.cz/images/packman.jpg, http://www.youtube.com/watch?v=toebt_UTkdo.
 
Založení žánru adventur vydáním Zorka v roce 1980 jenom dále prohloubilo popularitu textových adventur pro domácí počítače a umocnilo vydavatelskou pozici Infocomu, zatímco první počítače postrádaly grafické schopnosti textovým adventurám se dařilo lépe, až když i běžné počítače začaly dohánět a trumfovat grafické možnosti konzolí na sklonku 80. let textovkám začaly ubírat lesk grafické adventury a jiné žánry, textové adventury nicméně zcela neupadly v zapomnění a vycházely omezeně dále udržíc tak zmírající žánr avšak tato nová vydání už nenesla tvůrcům příliš velký profit a byla téměř zadarmo.
 
První grafická adventura pro domácí počítače byla Mystery House od Roberty Williamsové v roce 1980 pro Apple II. grafika byla monochromová a interface stále fungoval na příkazech textových adventur, hra se stala velmi populární a proto Roberta a její manžel Ken založili společnost Sierra On-Line hlavního producenta pozdějších adventur http://www.youtube.com/watch?v=NrH4AJ_q7FA
 
V srpnu 1982 byl Commodore 64 zpřístupněn veřejnosti a ihned se setkal s úspěchem, měl programovatelné prostředí v BASICu a na svou dobu pokročilou grafiku a zvukové možnosti podobné konzolím Colecovision, stal se nejpopulárnější konzolí svého času v USA a dalších státech a světovým bestsellerem všech dob.
 
Přibližně ve stejnou dobu v Anglii bylo vydáno ZX Spectrum a rychle se stalo nejpopulárnějším domácím herním počítačem v Evropě a později i ve východním bloku.
 
V polovině roku 1983 videoherní průmysl zkolaboval.
 
SuperSet Software vytvořili síťovou počítačovou hru Snipes (1983) k otestování nových počítačových sítí podobných PC a jejich možností, snipes je oficiálně označen jako původní inspirace pro Novell Netware, lze se domnívat že se stal vůbec první síťovou komerční hrou napsanou pro osobní počítač, je uznáván i přes počin z roku 1974 Maze War (síťová počítačová hra pro několik málo výzkumných přístrojů) a Spasim (3D multiplayerová vesmírná simulace) předchůdce multiplayerových her jako Doom či Quake http://www.gameclassification.com/files/games/Snipes.gif, http://www.youtube.com/watch?v=7chDIySXK2Q, http://video.google.com/videoplay?docid=-1476424955848527202#.
 
Moderní adventury mají své kořeny ve hře z roku 1984 King’s Quest od Sierry, hra obsahovala barevnou grafiku a nabízela pohled třetí osoby, na obrazovce mohl hráč pohybovat charakterem za a před předměty ve 2D perspektivě pozadí, to dohromady vytvářelo nápaditou třídimenzionální iluzi, příkazy byly stále udávány pomocí textu http://www.youtube.com/watch?v=7CF70eA4SH0.
 
V roce 1987 LucasArts přišli se hrou Maniac Mansion vytvořenou v SCUMM systému která nabízela point-and-click interface, Sierra a další rychle následovali tento myší ovládaný průkopnický interface ve svých hrách, v roce 1984 vyšel Elite vytvořený Davidem Brabenem a Ianem Bellem, hra zavedla moderní 3D grafiku a svobodný (6 stupňů) pohyb v přesvědčivém vektorovém světě, nejprve byla hra dostupná pro BBC Micro a Acorn Electron ale její následný úspěch způsobil předělávky pro všechny populární formáty včetně Commodoru, ZX Spectra, Commodore Amiga, Atari ST, a dokonce i pro Nintendo systém ačkoliv tato verze byla vydaná jen v Evropě http://www.youtube.com/watch?v=HO8IuwtH9VA, http://www.youtube.com/watch?v=nIuOjEqY8Hk.
 
PC se stávalo konkurence schopnou platformou s PC/AT od IBM v roce 1984, nový 16-color EGA displej dovoloval dosáhnout kvality podobné u domácích počítačů jako u Commodore 64, nicméně zvuk byl stále jen hrubým pípáním z PC speakeru, jednoduchá 4-color CGA grafika předešlých modelů limitovala možnosti PC v obchodní sekci, tato grafika nebyla schopna konkurovat C64 nebo Apple II.
 
Macintosh o sobě dal také vědět, postrádal možnosti raných Aplle II modelů místo toho ale nabízel mnohem vyšší pixelové rozlišení, operační systém podporoval GUI, Lode Runner se stal asi nejzajímavějším titulem počátků této platformy.
 
Ke konci 80. let se značně pozvedl trh ve Velké Británii.
 
S příchodem Atari ST a Commodore Amigy v roce 1985 začala nová éra 16 bitových počítačů, pro mnoho uživatelů byly velmi drahé než přišlo IBM PC srovnatelně silné a za mnohem nižší cenu, VGA standard vyvinul pro IBM PS/2 (1987) a tím dal PC potřebný potenciál pro 256 barev, to byl velký skok oproti 8-bitovým domácím počítačům ale platforma stále zaostávala za platformami s vestavěným zvukovým a grafickým hardwarem jako byla např. Amiga, zatímco ST a Amiga si mohly dovolit technicky excelentní tituly jejich čas kralování se ukázal kratší než u 8-bitových počítačů.
 
AdLib stanovil standard zvukovým kartám v roce 1987 s kartou založenou na Yamaha Ym3812 zvukovém čipu, tento standard trval až do představení Sound Blasteru od Creative Labs v roce 1989, nicméně mnoho her stále podporovalo i vzácnější karty jako Roland MT-32 a Disney Sound Source do začátku devedesátých let, vysoká cena zvukových karet znamenala že k jejich masovému rozšíření došlo až během 90. let.
 
Sharewareové tituly se poprvé objevily na konci 80. let ale k jejich úspěšnému rozšíření došlo až v letech devadesátých.